keurmerk

Het project “Het lowbudget hotel in het postkantoor op de Neude”

De opdracht

De verdiepingskinderen van groep 7 en 8 gaan samen met de brugklas van het technasium van het Gerrit Rietveld College aan een project werken. De kinderen onderzoeken of een lowbudget hotel op de bovenste verdieping van het postkantoor op de Neude niet rendabeler is dan het oorspronkelijke plan voor een 4 sterrenhotel. Ze bedenken hoe de inrichting van hun lowbudget hotel er uit komt te zien en maken een maquette van hun plan. De kinderen werken in groepjes en presenteren middels een Power Point hun plannen aan de bovenbouw, hun ouders en een vakkundige jury.

Het werken

De eerste opdracht is om te kijken volgens welke bouwstijl het postkantoor is gebouwd en wat de kenmerken van De Amsterdamse School zijn? De kinderen bezoeken het postkantoor en stadsarchief, zoeken de kenmerken van De Amsterdamse School op en maken foto’s van de kenmerken van deze bouwstijl.

De tweede opdracht is onderzoek doen naar lowbudget hotels. Wanneer noem je een hotel een lowbudget hotel, welke vind je leuk? Maak een fotocollage van leuke dingen voor jouw lowbudget hotel.

De derde opdracht is vragen bedenken voor een interview en het interview uitvoeren, om erachter te komen of mensen een lowbudget hotel op de tweede verdieping van het postkantoor een goed idee vinden en hoe volgens hen zo’n hotel eruit zou moeten zien.

Verdieping2014-1

Betty, Tessa, Niels en Thomas

 

Ondertussen wordt een bezoek aan het Utrechts archief gebracht. Hier leren de kinderen hoe je informatie en plattegronden kunt opzoeken van het postkantoor. Daarnaast horen ze hoe de geschiedenis van de Neude is verlopen en maken daar een historische krant van. De plattegronden van het postkantoor en de historische krant worden mee naar school genomen.

De vierde opdracht is om op de plattegrond van de tweede verdieping van het postkantoor een indeling te maken van het hotel. Waar komen de kamers, hoe groot wil je de kamers, hoe loopt de gang, waar is de receptie, waar is de eetzaal enz.?

De vijfde opdracht is om op de computer een of meerdere kamers in te richten. Dit maken ze op floorplanner. Van deze ingerichte kamers kiezen ze 1 kamer en maken daar een maquette van.

De andere kamers, de eetzaal, de receptie, het behang, de tegels van de badkamer en andere belangrijke dingen die ze willen laten zien van hun lowbudget hotel, tonen ze op een mood board. Tijdens een bijeenkomst op school presenteren zij per groepje hun lowbudget hotel aan een deskundige jury. In de presentatie komt naar voren waarom zij vinden, dat hun lowbudget hotel het beste is.

Verdieping2014-2

Fien, Janne en Jasmijn

 

Uitvoering

De kinderen werken met veel enthousiasme aan dit project. Dit is duidelijk te zien aan de goed doordachte inrichting van het hotel in de plattegrond en de inrichting

van de kamers, receptie, eetzaal, de badkamers enz. Daarnaast maken ze mooi uitgevoerde maquettes, moad boords en Power Points.

Het groepje van Betty, Tessa, Niels en Thomas komt op school als winnaar uit de bus dankzij een goede en duidelijke presentatie. Zij strijden daarna tegen de 3 winnaars van het Gerrit Rietveld College. De jury beoordeelde de presentaties en de Cleophas werd eervol tweede.

 

Verdieping2014-3

Julian, Jikke en Laura

 

Verdieping2014-4

Ida, Mohan en Kylian